Legenderna om Vineta och jomsvikingarna – förenas på Usedom

Härmed är den fullständiga titeln på min bok nu avslöjad! Och samtidigt också verklighetens plats för Vineta, Jumne och Jomsborg.

Jag är förstås inte helt ensam i den tanken. Usedomteorin framfördes av David Chytraeus på 1500-talet; Johannes Michraelius 1600-talet; Peter Fredrik Suhm och Jacob Langebek 1700-talet; Wilhelm Ferdinand Gadebusch 1800-talet respektive Carl Schuchhardt under tidigt 1900-tal.

Att den sedan gick i graven hade två skäl. Under 1930-talet påbörjades nämligen systematiska arkeologiska undersökningar av Wolin där man rätt snart kunde konstatera att det handlade om en minst lika stor marknadsplats som man dittills bara anat. Samtidigt hade utgrävningar på ön Usedom visat sig resultatlösa.

Det senare är inget som förvånar. Usedomfalangen hade förvisso attackerat frågan på rätt sätt genom att ta fasta på krönikören Adam av Bremens – i sig något diffusa – anvisning om en geografisk placering i förhållande till floderna Oder och Peene. Men de hade missuppfattat flodernas sträckning. Särskilt gäller det floden Peenes utlopp.

Allt detta och mycket därtill reder jag ut i min bok, som nu ligger för tryckning.

Publicerad av ingosverlag

Efter 45 år vid en av våra största myndigheter har jag äntligen fått utrymme att förverkliga min hobby. Konkret så har åratal av studier i en väldigt speciell historisk och arkeologisk fråga omsatts till författarskap av min första bok.

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång